امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 503
  پرینتخانه » اجتماعی, سیاسی تاریخ انتشار : 20 ژوئن 2022 - 11:42 | 1261 بازدید | ارسال توسط :
بیانیه حزب اتحاد ملت ایران منطقه اصفهان در تحلیل سفر اخیر رئیس جمهور محترم به استان اصفهان

دستاورد سفر آقای رئیسی برای زاینده رود؛ عملا هیچ!

بیانیه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شعبه اصفهان در تحلیل سفر اخیر رئیس جمهور محترم به استان اصفهان دستاورد سفر آقای رئیسی برای زاینده رود؛ عملا هیچ! بسمه تعالی برهمگان آشکاراست که هسته اولیه اصفهان در کنار زاینده رود شکل گرفت و جاری بودن همیشگی اش موجب ایجاد تمدنی گردید که آثار و ابنیه باقیمانده […]

دستاورد سفر آقای رئیسی برای زاینده رود؛ عملا هیچ!

بیانیه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شعبه اصفهان در تحلیل سفر اخیر رئیس جمهور محترم به استان اصفهان

دستاورد سفر آقای رئیسی برای زاینده رود؛ عملا هیچ!

بسمه تعالی

برهمگان آشکاراست که هسته اولیه اصفهان در کنار زاینده رود شکل گرفت و جاری بودن همیشگی اش موجب ایجاد تمدنی گردید که آثار و ابنیه باقیمانده از آن امروز بر تارک فرهنگ و تاریخ این سرزمین می‌درخشد. اما مدت زمانی است که بی تدبیری ها زاینده رود را خشک و دل مردم این دیار را غمبار کرده است؛ مشکلات ناشی از این مساله و گستردگی اثرگذاری آن بر زندگی مردم استان باعث شد مهم‌ترین مطالبه مردم از دولت و مسئولین احیای زاینده‌رود باشد.

در روزهای گذشته اصفهان در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم، میزبان رئیس جمهور محترم و هیات همراه بوده است. در این بین مدیران استانی حل مشکل احیای زاینده رود و فرونشست زمین طی یکسال اخیر را موکول به سفر رئیس جمهور به اصفهان کرده بودند.

در چند ماه گذشته مردم استان اصفهان همانند عموم مردم ایران درگیر مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی ناشی از جراحی سخت اقتصادی دولت سیزدهم بوده و هر روز با شنیدن اخباری همچون فروریختن ساختمان متروپل در آبادان با بهت و ناراحتی به آینده می‌نگریستند. اما هم‌چنان منتظر دستاورد مثبت سفر آقای رئیسی و هیات دولت به اصفهان بودند تا شاید گره‌ای از مساله زاینده رود باز شود اما عملا نتیجه ای برای آنان حاصل نشد!

متاسفانه اگرچه مهمترین مساله برای حضور رئیس جمهور در استان اصفهان، مساله زاینده رود بود، اما معاون اجرائی رئیس جمهور عملا صورت مساله را پاک کرده و بحث های قومیتی را پر رنگ­تر می کند و مشکل زاینده رود را مصرف بی رویه این استان معرفی می کند و در بی عملی مدیریت استان، وزیر نیروی دولت، پروژه انتقال آب را یک پروژه شکست خورده معرفی کرده و تمام هزینه های ۳۰ سال گذشته برای این پروژه ها را عملا بی مصرف خوانده و مردم و کشاورزان اصفهان را به یکباره ناامید و مایوس می کند؛ درصورتیکه دولت باید خود را متعلق به تمام ملت ایران دانسته و باحمایت از خواسته های به حق آنان، از مخاطرات قومیت گرایی جدا پرهیز کند.

کشاورزان اصفهانی ضمن مهاجرت به سایر نقاط کشور با تحمیل هزینه های سنگین، طی دهه گذشته بیشترین استفاده از آبیاری­های تحت فشار و مدیریت مصرف آب را در پیش گرفته­ اند و لذا سخن از مصرف کمتر آب برای آنان براستی سخنی عجیب از طرف معاون اجرایی رئیس جمهور است؛ درصورتیکه در بالادست رودخانه، برداشت های غیرمجاز صرف کشت محصولات غیرضروری و با بهره وری بسیار پایین و بدون نظارت می شود. لذا بهتر است معاون اجرائی، اطلاعات خود در این زمینه را به­ روز کند! به راستی سفر پرهیایوی رئیس جمهور و هیات همراه برای زاینده رود چه دستاوری داشته است؟ مدیریت استان و دولت سیزدهم در برابر این سوال چه پاسخی خواهند داشت؟ سوالی که در این بین مطرح می شود آن است که آیا مدیران ستادی و استانی برای مثمر ثمر شدن و مزیت داربودن سفر رئیس جمهور برای استان، مقدمات کافی و لازم را مهیا کرده و برنامه ریزی های لازم را انجام داده بودند؟ به نظر می رسد خیر؛ این موضوع می تواند ناشی از کارشناسی نشدن مسئله و یا فقدان مقبولیت کافی مسئولین استانی در بین مدیران کشوری و… باشد.

همانطور که معضل آب و زاینده رود توسط نمایندگان اصفهان پیگیری شده و همچنین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان در نامه ای در آستانه ورود رئیس جمهور، به مشکلات کاهش اعتماد اجتماعی، لزوم احیای برجام، مشکلات معیشتی و مسکن، حاشیه نشینی، فشار بر کارگران و فرهنگیان و مسائل اقتصادی اشاره کرده، خشکی زاینده رود به عنوان یکی از مهمترین مشکلات استان مطرح و تاکید شد که واگذاری حل مشکل و احیای زاینده رود و باتلاق گاوخونی که مطالبه همه مردم اصفهان فارغ از نگاه­ های سیاسی و قومیتی و… است، باید در سطح ملی و تحت نظر رئیس جمهور محترم به سرعت مورد اقدام قرار گیرد؛ اما با روشن شدن موضوع و بررسی عملکرد سفر رئیس جمهور به اصفهان، می توان ناامیدانه دستاورد آقای رئیسی برای زاینده را عملا هیچ! عنوان کرد و لزوم پاسخگویی مدیران استانی و کشوری در این زمینه را یک خواسته به حق تمام مردم استان دانست.

آنچه در این سفر آشکار شد، همنوایی منفی تقریبا تمامی هیات دولت در درخواست و مشکلات مردم استان بود، درحالیکه وزیرنیرو در اعتراضات آبانماه سال گذشته قول داده بود طی دو ماه مشکل آب کشاورزان اصفهانی را حل کند و الان پس از شش ماه با پاسخ های عجیبی از ایشان روبرو هستیم.

اعتراضات مردم اصفهان در سال ۱۴۰۰ در همین راستا و برای یکی از مهمترین چالش های استان اصفهان ایجاد شد و با رویکرد فعلی دولت آقای رئیسی هیچ مرهمی بر این زخم گذاشته نشده و هر روز فشار اقتصادی، معیشتی، زیست محیطی و روانی بر این مردم بیشتر خواهد شد. علاوه بر حمایت از درخواست به حق کشاورزان اصفهانی در برخورداری از حق آبه قانونی خود از زاینده رود و پرداختن به مساله بسیار مهم فرونشست زمین در استان اصفهان و آلودگی هوا و اشاعه آن به استان­های مجاور که همگی نشات گرفته از بحران آب و خشکی زاینده رود است، توجه جدی به موضوع محیط زیست و جریان دائمی زاینده رود یک موضوع اساسی است که در گفته های مسئولین دولتی جای خالی آن به شدت احساس می شود. در طی نزدیک به چهار دهه، تخصیص اعطایی دولت های مختلف از زاینده رود و ناتوانی در جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب در مناطق بالادست رودخانه، تعادل بین منابع و مصارف آب زاینده رود را برهم زده است. دولت باید برداشت های غیرمجاز و حاکمیتی از بالادست و در مسیر زاینده رود را خود تامین کند تا حق آبه کشاورزان و محیط زیست استان تامین و رعایت شود. برای حل چالش آب در استان اصفهان راه حل های مختلف و کارشناسی با توجه به مسائل فنی و دقیق متعددی وجود دارد که در این مقال نمی گنجد؛ اما اکنون باید توجه کرد که موضوع آب و چالش های پیرامون آن یک مساله ملی و فرامنطقه ای و گره خورده با امنیت ملی استان و کشور است و با عبور از مباحث قومیتی و با همکاری فرامنطقه ای و ملی باید هرچه زودتر برای آن راه حل های مناسبی اتخاذ کرد، که هرچه این مسیر طولانی تر شود فشار بر جامعه بیشتر شده و احتمال اعتراضات و بی ثباتی ها را افزایش خواهد داد.

در پایان و به صورت خلاصه به نظر می رسد که مهمترین خواسته مردم اصفهان، یعنی احیای زاینده رود در این سفر به محاق رفت؛ اما ما در حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شعبه اصفهان، معتقدیم که مردم این استان نه ناامید می شوند و نه سرخورده از این تصمیمات نادرست تحمیلی، و از تمام پتانسیل های قانونی جهت رسیدن به خواسته های خود از مسئولین استفاده خواهند کرد.

در پایان ضمن درخواست ارائه گزارش مشخص دستاورد رئیس جمهور به اصفهان، خواستار اتخاذ تصمیمات عاجل و فوری برای حل مشکل خشکی زاینده رود و دیگر مسائل بحرانی استان از جمله فرونشست زمین و ارائه گزارش آن به جامعه هستیم.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی / منطقه اصفهان / ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.