امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 488
  پرینتخانه » سیاسی, یادداشت تاریخ انتشار : 02 ژوئن 2022 - 15:11 | 1322 بازدید | ارسال توسط :

به مناسبت ۱۲ خرداد سالروز درگذشت آیت الله طاهری اصفهانی / محمود فروزبخش

به گزارش دیدبان اصفهان؛ محمود فروزبخش نوسینده، محقق و اصفهان اندیش در یاداشتی ایسنتاگرامی به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید جلال‌الدین طاهری اصفهانی اینچنین نوشت: اصفهان سنتی متراکم و فشرده است. سخت میتوان آن را دچار تحول کرد. اصفهان همواره میل پیشرفت دارد اما گام به گام. انقلاب آن تحول انفجاری است هر […]

به مناسبت ۱۲ خرداد سالروز درگذشت آیت الله طاهری اصفهانی / محمود فروزبخش

به گزارش دیدبان اصفهان؛ محمود فروزبخش نوسینده، محقق و اصفهان اندیش در یاداشتی ایسنتاگرامی به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید جلال‌الدین طاهری اصفهانی اینچنین نوشت:

اصفهان سنتی متراکم و فشرده است. سخت میتوان آن را دچار تحول کرد. اصفهان همواره میل پیشرفت دارد اما گام به گام. انقلاب آن تحول انفجاری است هر چند متصل به سنت سترگ باشد اما باز مردان ویژه ای میخواهد که آتش به پا کنند. ایمان مردم اصفهان گاهی انباشته چون انبار باروت است اما آیا سنت پهن پیکر توان حرکات سریع و تصمیمات یک باره را دارد؟ باید انسان هایی باشند که در وقت درست، جرقه ای به این انبار زنند و این بار نه آتش که آن را منفجر سازند. این یعنی انقلاب.

جلال الدین طاهری پویاترین عنصر انقلاب اسلامی در اصفهان است. نمیگویم مرد اول چون همواره حوزه علمیه برآمده از سنت را باید متن بدانیم. اما قطعا طاهری پویاترین است. نمیگویم انقلابی ترین اما در صف اسلام گرایان گداخته ترین، با حرارت ترین.

اصفهان هسته سختی دارد که تکان دادنش دشوار است. هر بار که زمانه به راه باشد و روستایی، بخشی یا تکه ای به اصفهان اضافه شود، میتواند این کهن شهر را دچار اعوجاج و دگرگونی کند. حسین آباد در دهه پنجاه این چنین بود. از نیمه دوم این دهه حسین آباد با پتانسیل های خاص خود به اصفهان سرازیر شد و سنت غنی و پر اندوخته مذهبی را به غلیان انداخت.

مقاومت اصفهان در برابر دگرگونی به سبب نقصان مردمان این شهر در ارتباط گیری با دیگری است. محافظتی محافظه کارانه از خویشتن و ارتباط لایه به لایه و پیچیده با اندکی خودشیفتگی ناشی از بلندنشینی تاریخی، این ها همه یک شهر را پربار اما سنگین وزن برای حرکت های سریع میکند. وقتی در زمان مناسب مانند وقت یک انقلاب الهی، حومه ای مستعد ولو حقیر در برابر عظمت نصف جهان به آن میپیوندد، نوعی از رفت و آمد فرهنگی پدید می آید که حاصلش میتواند پریشان سازی نظم پیشین باشد. این آشفتگی موتورسیلکت وار، از برای حرکت پر احتیاط تریلی اصفهان، می تواند امری مبارک باشد.

حسین آباد این چنین بود وقتی به اصفهان سرازیر میشد و طاهری پیشتازی میکرد. یکه تازی اگر از سر جو زمانه باشد با تندبادهای روزگار هم تغییر جهت میدهد ولی اگر خودآگاه باشد میداند که حیثیت انقلاب از کدام بدنه معرفتی گرفته شده است. این چنین است که فرد میتواند چونان یک رهبر انقلابی باشد یا چون گردبادی که گاه و بی گاه بر پیکر سنت انقطاع می اندازد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.