امروز : دوشنبه, ۱۰ دی , ۱۴۰۳
پشت پرده تبلیغات شهرداری اصفهان / مقابله با سگ گردانی یا توهین به ادبیات فارسی!
شهرداری اصفهان در اقدام جدید خود برای مقابله با کسانی که در شهرها سگگردانی میکنند تصمیم به طراحی و انتشار تابلوهایی کرده که ابهامات زیادی را به دنبال داشته است. بررسیها نشان میدهد که بودجه شهرداری اصفهان صرف مواردی شده که حتی برخی از آنها بار معنایی توهینآمیز نیز دارد. به گزارش دیدبان اصفهان؛ به نقل […]
شهرداری اصفهان در اقدام جدید خود برای مقابله با کسانی که در شهرها سگگردانی میکنند تصمیم به طراحی و انتشار تابلوهایی کرده که ابهامات زیادی را به دنبال داشته است. بررسیها نشان میدهد که بودجه شهرداری اصفهان صرف مواردی شده که حتی برخی از آنها بار معنایی توهینآمیز نیز دارد.
به گزارش دیدبان اصفهان؛ به نقل از سایت دیده بان ایران؛ در روزهای گذشته تبلیغات شهری که از سوی اداره شهروندی ذیل معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بر تابلوهای سطح شهر نقش میبندد در ماههای اخیر بسیار پر حرف و حدیث شده است.
تابلوهای تبلیغات شهری که در کلام مسئولان شهرداری اصفهان از آنها با نام گالری شهری هم یاد میشود، محلی برای ارائه آموزشهای شهروندی است که چند سالی است از سوی کمیته شهروندی و هماکنون اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دنبال میشود.
تابلوهایی که به واسطه کثرت آنها در سطح شهر محل خوبی برای آموزشهای شهروندی یکپارچه و فرهنگسازی در میان مردم است؛ اما در چند ماه اخیر حاشیهساز شده است. نخستین موج انتقاد به طراحی و جملات بهکار برده شده در این تبلیغات در آستانه تابستان امسال و آغاز طرح جدید جمعآوری زباله از سوی شهرداری اصفهان رخ داد و جملاتی مانند “از این به بعد شنبه زوجه”، “از این به بعد یکشنبه فرده” و “از این به بعد جمعه تعطیله” که بدون ارائه هیچ توضیح دیگری روی این تابلوها نقش بسته بود، اسباب انتقاد و حتی تمسخر شهروندان را فراهم کرد تا جایی که «دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اصفهان» نیز در فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان داد و انتقادات جدی به این تبلیغات شهرداری اصفهان وارد کرد.
در ادامه مسئولان شهرداری عنوان کردند این تبلیغات انتظاری است و اصل حرف در دور بعدی تبلیغات زده میشود و مدتی بعد نیز طرح دیگری که همان جمعآوری زبالهها در روزهای زوج و فرد هفته بهجای روزهای زوج و فرد تقویم بود بر این تابلوها نقش بست، اما هیچکس از شهرداری اصفهان نپرسید چند نفر از شهروندان با مفهوم تبلیغات انتظاری آشنایی دارند که بودجه شهرداری صرف یک دور تبلیغات گُنگ شده و زدن حرف اصلی به دور بعدی این تبلیغات موکول شده است.
اما این تمام ماجرا نبود؛ اخیرا طرحهای بسیار پر حرف و حدیثتری بر تابلوهای شهری نصب شده که مشخص نیست لُب کلام و پیام مدنظر اداره توسعه شهروندی چه بوده است و شهرداری اصفهان با جملات عجیبی مانند “جای مو توی غذا نیست”، “جای سطل زباله وسط میز پذیرایی نیست” “جای میز غذاخوری توی دستشویی نیست” شهروندان را شگفتزده کرده است. هرچند به نظر میرسد مقصود اصلی اداره شهروندی جملات “جای سگ توی پاساژ و بازار نیست” و “جای سگ توی خیابان و پیادهرو نیست” و فرهنگسازی در خصوص پدیده سگگردانی باشد، اما مشخص نیست چرا برای انتقال این پیام جملات مشمئزکننده قبلی را به تابلوهای شهری سنجاق کردهاند.
اگرچه در این میان نباید از کارکرد این تابلوها و تلاشهای اداره توسعه فرهنگ شهروندی برای فرهنگسازی شهری گذشت اما به نظر میرسد اتاق فکر و پیشنهاددهندگان و مجریان این طرحها باید در انتخاب این طرحها کمی بیشتر تأمل و تفکر کنند تا جایگاه این تبلیغات در نزد شهروندان تنزل نیابد و اسباب تمسخر آنها در فضای مجازی و حقیقی را فراهم نکند.
قطعا تبلیغات و فرهنگسازی که در ابتدا با تمسخر و انتقادات جدی همراه شود حتی اگر به گمان مجریان در ذهن مردم هم بماند، نمیتواند فرهنگساز و اثرگذار باشد، بلکه حتی ممکن است همین مورد تمسخر و نقد واقع شدن باعث سرپیچی و عناد جامعه نسبت به پیام و هدف این تبلیغات نیز گردد.
didbanisfahan , isfahan , news , اجتماعی , اصفهان , تبلیغات شهری , خبر , خبرهای اصفهان , دیدبان اصفهان , شهرداری اصفهان , فرهنگی , مردم , نصف جهان
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.