امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 22 October , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 846
  پرینتخانه » سیاسی, یادداشت تاریخ انتشار : 11 اکتبر 2024 - 20:36 | 75 بازدید | ارسال توسط :

استحاله جریان اصلاحات اصفهان؛ سناریویی با اتاق فرمان در سایه و مهره های جدید

استحاله در لغت تبدیل صورت نوعی چیزی به چیز دیگر را  گویند و در فرهنگ سیاسی ایران پس از دوران اصلاحات، اولین بار به کوشش های جناح محافظه کار(بعدها اصولگرا) گفته میشود که از طریق نهادسازی در دانشگاهها و ایجاد انشقاق در تشکل های اصیل دانشجویی شکل گرفت تا از توان اجتماعی جریان اصلاح طلب بکاهند […]

استحاله جریان اصلاحات اصفهان؛ سناریویی با اتاق فرمان در سایه و مهره های جدید

استحاله در لغت تبدیل صورت نوعی چیزی به چیز دیگر را  گویند و در فرهنگ سیاسی ایران پس از دوران اصلاحات، اولین بار به کوشش های جناح محافظه کار(بعدها اصولگرا) گفته میشود که از طریق نهادسازی در دانشگاهها و ایجاد انشقاق در تشکل های اصیل دانشجویی شکل گرفت تا از توان اجتماعی جریان اصلاح طلب بکاهند و با استحاله نام انجمن های اسلامی و ساخت تشکل های فرمایشی با نامهای مشابه، فضای سیاسی فرهنگی دانشگاهها را تسخیر کنند و مطالبات جنبش دانشجویی را به صورت وارونه جلوه دهند.

دیدبان اصفهان: مشابه این تلاش به غیر از دانشگاه در ارگانهای دیگر هم رخ داد؛ تشکیل مرکز وکلای قوه قضاییه در برابر نهاد مستقل کانون وکلای دادگستری، و…..
نمونه های دیگر از این دست فعالیتهای کنترل گر و ضد نهادهای مردم نهاد در کشور است.

اما در جریان سیاسی موسوم به اصلاحات نیز از بدو پیروزی در انتخابات دوم خرداد و تاکید سید محمد خاتمی بر بسط جامعه مدنی و تشکیل احزاب فراگیر، تلاشهای زیادی از سوی جناح رقیب ( و همفکرانش در برخی نهادها) جهت نفوذ و تاثیرگذاری بر تصمیمات و جهت گیری های سیاسی وجود داشته و دارد. تلاش برای استحاله نام و اهداف این جریان سیاسی وجود داشته و دارد.

از جمله در انتخاباتهای زیادی جریان رقیب اصلاحات با شارژ مالی و تبلیغاتی و با بهره گیری از برخی اختلافات درون این جبهه، نیروهای نفوذی و بعضاً فریب خورده، اقدام به انتشار لیستهایی با نامهای مشابه جبهه اصلاحات و یا حامیان مردمی اصلاحات نموده و ضمن استحاله این جریان و تلاش برای فریب مردم، عملا باعث تقسیم رای اصلاح طلبان در چند لیست و پیروزی جناح رقیب شده اند.
فی المثل در شهر اصفهان و انتخابات مجلس سال ۹۴ اگر لیستهای موازی حامیان دولت و اصلاحات نبودند و حجم زیادی از تبلیغات شهری را به خود اختصاص نمیدادند شاید کل لیست مجلس امید در اصفهان رای مردم را اخذ میکرد.

اما سناریوی جدید و تمامیت خواهانه تر از قبل جریان ضد اصلاحات در اصفهان از سال ۹۶ و بعد از پیروزی قاطع و کامل اصلاح طلبان در شورای شهر اتفاق افتاد.

کانالهای متعدد تلگرامی که از یک اتاق فرمان مدیریت میشد و با انتشار اخبار مشابه با ادبیات توهین آمیز و ترور شخصیتی و با ویترین های مختلف اقدام به تخریب بنیادین جریان اصلاحات اصفهان کرد؛ از مدعی فرزند شهید منتقد شهرداری اصلاح طلبان تا اصلاح طلب منتقد رویکردهای حذفی جریان اصلی اصلاحات (استحاله گران) و تا اصولگرای مدعی دفاع از ارزش های انقلاب.

لازم به ذکر است که نقدهای فراوان صریح و دقیق، راهگشا و به جای زیادی هم از طرف دلسوزان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی شهر اصفهان در خصوص عملکرد مدیریت شهری در رسانه های مختلف مطرح و گاها اثرات خود را هم روی مسیولان بر جای میگذاشت و حساب آنها از تخریب ها و ترورهای شخصیت مذکر در پاراگراف قبلی جدا و کاملا ادبیات متمایزی داشت.

وقایع سال ۹۶ و ۹۸ و پس از آن یاس مردم از صندوق رای که منجر به عدم مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و شکست کامل اصلاح طلبان در انتخاباتهای ان سال گردید. حد فاصل سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ برخی از آن افراد و کانالها از تندی و تیزی نقدهای خود به جریان حاکم بر شهر کاستند و همچنان به تخریب اصلاح طلبان دور از قدرت پرداختند تا اینکه برگزاری انتخابات ۱۴۰۳ به صورت پیش بینی نشده اعلام و در کش و قوص ایجاد ستاد استان و بلبشوی ستاد مرکزی کاندیدای اصلاح طلبان، احکام عجیبی برای برخی از همین افراد مسئله دار صادر شد.

پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات فعالین سیاسی استان شاهد عجیب ترین نوع پرزنت یک شخص بدون سابقه اجرایی برای مدیریت استان بزرگی همچون اصفهان بودند به شکلی که همگان متحیر از دیگری پرسش میکردند که هدف از ایجاد این بلبشوی رسانه ای و معرفی گزینه ی بدون شانس جهت استانداری اصفهان چیست!؟

اندکی بعد برخی انگیزه ها مشخص گردید، وقتی فرد و کانال منتسب به او شروع به تخریب تمامی گزینه های مطرح اصلاح طلبان استان برای تصدی مقام استانداری کردند و ادبیات توهین آمیز سابق، این بار با امضای فرد و حزب حامی رییس جمهور در فضای مجازی منتشر میشد. اینگونه بود که تشتت نظر فعالین اصلاح طلب و ستادی اصفهان به مرکز القا و مسیر انتخاب گزینه ی تمامیت خواهان هموار شد.

نگارنده معتقد است امتداد فعالیت جریان مذکور در انتخابات سال آینده شورا نیز با پشتیبانی مالی فراوان و  معرفی لیستهای موازی مردمی! و با هدف کمک به جناح اصولگرا تداوم خواهد داشت و تا وقتی دولتمردان و فعالین سیاسی استان به ماهیت و ماموریت واقعی این جریان احاطه پیدا نکرده و تلاشی در جهت معرفی او به افکار عمومی انجام ندهند خطر استحاله جدی جریان اصلاح طلب استان اصفهان وجود دارد.

نویسنده : هیئت تحریریه دیدبان اصفهان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.